Wendbare communicatieadviseurs

Steeds vaker merk ik dat opdrachtgevers voorkeur hebben voor adviseurs die bepaalde compenteties beheersen die passen bij deze dynamische tijd. Het duurde even voor ik de compententies kon benoemen. Het werd een lange lijst, deze top 10 voor wendbare communicatieadviseurs:

  1. ๐—™๐—น๐—ฒ๐˜…๐—ถ๐—ฏ๐—ถ๐—น๐—ถ๐˜๐—ฒ๐—ถ๐˜ ๐—ฒ๐—ป ๐—”๐—ฎ๐—ป๐—ฝ๐—ฎ๐˜€๐˜€๐—ถ๐—ป๐—ด๐˜€๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—บ๐—ผ๐—ด๐—ฒ๐—ป: De capaciteit om snel te schakelen tussen verschillende projecten, taken, of veranderende omstandigheden. Dit omvat ook het vermogen om te reageren op onverwachte situaties of feedback.
  2. ๐—ฃ๐—ฟ๐—ผ๐—ฎ๐—ฐ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐—ณ ๐—ต๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐—ป: Het vermogen om kansen en risicoโ€™s vroegtijdig te signaleren en hierop te anticiperen. Een wendbare communicatieadviseur neemt initiatief en wacht niet af tot problemen zich voordoen.
  3. ๐—–๐—ฟ๐—ฒ๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐—ณ ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐—ธ๐—ฒ๐—ป: Het bedenken van innovatieve oplossingen en communicatieboodschappen, zelfs onder druk. Creativiteit helpt bij het snel vinden van nieuwe benaderingen die passen bij veranderende situaties.
  4. ๐—–๐—ผ๐—บ๐—บ๐˜‚๐—ป๐—ถ๐—ฐ๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฑ๐—ถ๐—ด๐—ต๐—ฒ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป: Zowel mondeling als schriftelijk duidelijk en overtuigend kunnen communiceren. Dit omvat ook het vermogen om complexe boodschappen eenvoudig over te brengen en om te gaan met verschillende belanghebbenden.
  5. ๐—ฃ๐—ฟ๐—ผ๐—ฏ๐—น๐—ฒ๐—ฒ๐—บ๐—ผ๐—ฝ๐—น๐—ผ๐˜€๐˜€๐—ฒ๐—ป๐—ฑ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—บ๐—ผ๐—ด๐—ฒ๐—ป: Het snel analyseren van problemen en het vinden van passende oplossingen. Dit is essentieel in een omgeving waar veranderingen en uitdagingen zich snel kunnen voordoen.
  6. ๐—ง๐—ฒ๐—ฎ๐—บ๐˜„๐—ผ๐—ฟ๐—ธ ๐—ฒ๐—ปย s๐—ฎ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ถ๐—ป๐—ด: Wendbaar werken vereist vaak nauwe samenwerking met verschillende teams en disciplines. Het vermogen om effectief samen te werken en anderen te motiveren is cruciaal.
  7. ๐—ข๐—ฟ๐—ด๐—ฎ๐—ป๐—ถ๐˜€๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฑ๐—ถ๐—ด๐—ต๐—ฒ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป: Het effectief kunnen plannen en prioriteren van taken, zelfs wanneer de omstandigheden veranderen. Een goed overzicht behouden is belangrijk in een wendbare omgeving.
  8. ๐—˜๐—บ๐—ฝ๐—ฎ๐˜๐—ต๐—ถ๐—ฒ ๐—ฒ๐—ป ๐—น๐˜‚๐—ถ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฑ๐—ถ๐—ด๐—ต๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ: Het vermogen om in te spelen op de behoeften van verschillende doelgroepen en stakeholders, en om hen effectief te betrekken bij communicatieprocessen.
  9. ๐—Ÿ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—บ๐—ผ๐—ด๐—ฒ๐—ป: bereidheid en het vermogen om continu te leren en zich aan te passen aan nieuwe informatie, trends, en technologieรซn binnen het vakgebied.
  10. ๐—•๐—ฒ๐˜€๐—น๐˜‚๐—ถ๐˜๐˜ƒ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฑ๐—ถ๐—ด๐—ต๐—ฒ๐—ถ๐—ฑย en risicobereidheid:ย De vaardigheid om snel en doortastend beslissingen te nemen, zelfs onder onzekerheid. Dit omvat de moed om risicoโ€™s te nemen en verantwoordelijkheid te dragen, ook zonder directe goedkeuring van hogerop, waarbij je actie onderneemt en volledig achter je keuzes staat.ย 

Welke 5 zijn het meest belangrijk volgens jou? Laat het weten in de reacties.

Wendbare communicatie verwijst naar een communicatiestrategieย die flexibel, adaptief en responsief is ten opzichte van veranderende omstandigheden, doelgroepen en contexten. Het concept komt voort uit de behoefte om in een dynamische en snel veranderende omgeving effectief te communiceren.
Wendbare communicatie kentย 4 kernprincipesย met bijbehorende kenmerken:



Dialoog
Kenmerken: Flexibiliteit, responsiviteit, empathie, inlevingsvermogen en co-creatie
Dialoog staat centraal bij het opbouwen van relaties, het begrijpen van de behoeften van de doelgroep en het co-creรซren van boodschappen. Door voortdurend in gesprek te zijn, kun je snel inspelen op veranderingen en feedback.

Flexibiliteit
Kenmerken: Responsief, incrementeel en iteratief proces.
Flexibiliteit is het vermogen om aan te passen aan nieuwe omstandigheden. De incrementele aanpak (kleine stapjes) en het iteratief proces (feedbackloops) zijn de basis zodat wendbaarheid mogelijk is.

Contextbewustzijn
Kernmerken: Flexibiliteit, responsiviteit, empathie en inlevingsvermogen en een multichannel-aanpak.
Contextbewustzijn is de basis voor het aanpassen van je communicatie aan de specifieke situatie. Het vereist een goed begrijp van de doelgroep, de omgeving en de beschikbare kanalen.

Gedeeld eigenaarschap
Kenmerk: Co-creatie
Gedeeld eigenaarschap is een directe uitwerking van co-creatie. Door de doelgroep te betrekken bij het communicatieproces, ontstaat er een gevoel van verantwoordelijkheid en betrokkenheid.

Wendbare communicatie is vooral relevant in situaties waarin onzekerheid heerst, zoals crisissituaties, snel veranderende markten, of innovatieve projecten, waar de traditionele, rigide communicatiestrategieรซn niet toereikend zijn. Hetย cynefin modelย helpt je om te kiezen welke aanpak past in jouw omgeving.